Beek in Beeld

Voor het project Beek in Beeld stapte ik een nieuwe uitdaging in:

Het landschap!

Als non-landschapschilder kon ik mij eerst behoorlijk verloren voelen in de natuur. Het landschap en alles wat daartoe behoort is niet gemakkelijk om in één keer in je op te nemen, laat staan aanknopingspunten te vinden voor een werkstuk.
In de twee jaar, dat ik de schetsen die ik maakte in de natuur en vervolgens thuis uitwerkte in olieverfschilderijen, leerde ik mijn eigen stempel te drukken op mijn samengestelde landschappen. De verre horizon bleek niet eng maar juist een inspiratie te zijn; een lijn met zoveel vormen en kleuren.
Met een standaardmaat van 150×150 kon ik flink uitpakken met compositie, kleur en details, en kregen de 11 werken hun vorm.
Het hielp enorm om met een sterke groep natuurschilders op pad te zijn. Bedankt!

Ik weet nu dat ik al werkende het verhaal zocht dat past bij het Diep en de tijd van het jaar. Ook werd mij duidelijk dat de inbreng van de mens in deze natuur een rode draad vormde in mijn landschappen. Er staan in totaal 7 bruggen op mijn werk! Onderzoek naar het gebied, ontmoetingen met bijzondere mensen, brachten regelmatig een mooie insteek voor mijn verhaal.
Denk aan de ontmoeting van een jonge scout in korte broek de winterse kou trotserend en het zwemmen bij Schipborg in de jaren twintig.
Maar de echte inspiratie kreeg ik door er fysiek te zijn geweest en er te schetsen. Dus ronddolen, open staan voor gesprekken en indrukken, zitten, kijken, kou lijden, zweten, verstijven en kramp in de vingers:
Het hoort erbij!

Mijn samengestelde landschappen zijn niet ‘natuurgetrouw’.
Zij tonen mijn kronkels, vanuit schetsen ter plekke gemaakt en onderzoek op internet.

Anneke Verstegen

foto’s: Sytze Veldema